مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

رجوع بعد از طلاق چه شرایطی دارد؟

[ad_1]

رجوع بعد از طلاق در انواع طلاق ها فرق دارد. رجوع بعد از طلاق رجعی اگر قبل از سرآمدن زمان عده باشد بدون انجام عقد دوباره زن و شوهر خواهند بود

گاهی زوجین کمی پس از طلاق گرفتن، پشیمان می‌شوند و تصمیم می گیرند که زندگی مشترک خودشان را از نو شروع کنند. با توجه به این که تأکید الهی بر حفظ بنیان خانواده است، در چارچوبی خاص و با شرایطی ویژه، اجازه مراجعت و رجوع به زندگی مشترک به زوجین داده شده است.

رجوع بعد از طلاق رجعی

در قانون شرع اسلام، در بین انواع طلاق، طلاق‌ رجعی وجود دارد که اگر زوجین پیش از سرآمدن عده ٣ ماه و ١٠ روزه به هم برگردند، بدون عقد دوباره زن و شوهر هستند. در واقع این موضوع می‌تواند از بسیاری پیامدهای فردی، خانوادگی، اجتماعی و... پیشگیری کند و تلاش برای تفاهم مجدد را موجب شود.

رجوع بعد از طلاق. عکس رجوع بعد از طلاق. احکام رجوع بعد از طلاق. مدت زمان رجوع بعد از طلاق.

رجوع بعد از طلاق رجعی دارای شرایط خاصی است و به این معنا نیست که مرد هر زمان که بخواهد می‌تواند زن را به زندگی برگرداند، اقدام به بازگشت زن باید حتما در دوران عده زن باشد. اقدام به بازگشت تنها به اراده شوهر واقع می‌شود و اگر زن بخواهد اقدام به بازگشت کند، اراده او هیچ تاثیری نخواهد داشت. اقدام به بازگشت زن توسط مرد می‌تواند با سخن و کلام باشد مثل این‌که به زنش بگوید من به تو رجوع کرده‌ام یا این‌که با رفتار و اعمالی باشد که عرف از آن رفتار، پشیمانی مرد را از جدایی فهم کند مانند رفتار محبت‌آمیز مرد به زنش. در طلاق رجعی تا زمانی که زن در دوران عده به‌سر می‌برد به ‌نوعی هنوز به‌عنوان همسر مرد شناخته شده و مرد باید به او نفقه بپردازد و در صورتی که مرد خواهان ازدواج دوباره باشد، باید به دادگاه رفته و از او اجازه بگیرد. در طلاق رجعی، زن و شوهر از هم ارث می‌برند، مرد حق ندارد تا زمانی که مدت عده به پایان نرسیده است، مطلقه رجعیه خود را از محل سکونتش یعنی منزل خود خارج کند.

رجوع بعد از طلاق رجعی به دو قسم است؛ اول این که حرفی بزند که معنایش این باشد که او را دوباره زن خود قرار داده است. دوم این که کاری کند که از آن بفهمند رجوع کرده است

  • آیت‌الله خامنه‌ای: اگر زنی طلاق رجعی بگیرد بعد از گذشتن عده، می‌تواند با مردی دیگر غیر از همسر خود ازدواج کند، ولی اگر بخواهد با همسر خود ازدواج کند و در عده باشد، بلافاصله مرد می‌توانند به او رجوع کند و نیاز به خواندن عقد ندارند و اگر عده‌اش تمام شده است؛ البته می‌توانند با یکدیگر ازدواج کنند، ولی باید مجدداً عقد کنند تا به یکدیگر محرم شوند.
  • آیت‌الله صافی‌گلپایگانی: در طلاق رجعى جواز رجوع زوج به زوجه در بین عده، مشروط به رضایت زوجه نیست.
رجوع بعد از طلاق. عکس رجوع بعد از طلاق. احکام رجوع بعد از طلاق. مدت زمان رجوع بعد از طلاق.

رجوع بعد از طلاق بائن

در رجوع بعد از طلاق بائن مرد نمی‌تواند اقدامی برای بازگشت زنش داشته باشد و در صورتی که خواهان برگرداندن زنش باشد باید حتما او را طبق تشریفات قانونی و شرعی دوباره به عقد خود درآورد. یکی از آثار مهم طلاق بائن، جدایی کامل دو همسر از یکدیگر است و بر اثر این طلاق، زن و شوهر به‌کلی از هم جدا شده و مرد می‌تواند بی‌اجازه دادگاه ازدواج کند و هیچ تکلیفی هم به پرداخت نفقه به زن سابق خود ندارد. در این نوع طلاق زن و مرد از هم ارث نمی‌برند و زن باید خانه شوهر را بعد از طلاق ترک کند و اگر عده نداشته باشد می‌تواند بلافاصله ازدواج کرده و اقامتگاه و نام‌خانوادگی واقعی خود را استفاده کند. یعنی می‌تواند به دلخواه خود زندگی کند. اگر شوهر در حال بیماری، زن خود را طلاق دهد و بعد بر اثر آن بیماری بمیرد، زن از او ارث می‌برد اگرچه طلاق بائن باشد ولی به شرط آن‌که زن شوهر نکرده باشد.

رجوع بعد از طلاق خلع

آیا در خلع، رجوع به بذل صحیح و نافذ است؟ در هر حال، اگر رجوع به بذل حاصل شود، آیا احکام مطلقه رجعیه جارى مى شود، یا احکام دیگرى دارد؟

  • آیت‌الله مکارم‌شیرازی: رجوع به بذل جایز است و بعد از رجوع به بذل، احکام مطلقه رجعیه جارى مى شود. در حقیقت به بیان دیگر با رجوع زوجه به بذل در ایام عده، طلاق رجعى مى شود و احکام آن را دارد و زوج، مهر را باید به او بدهد.
  • آیت‌الله تبریزی: اگر زوج از رجوع بعد از طلاق زوجه مطلع شد و مانع شرعی دیگری از رجوع شوهر وجود نداشت، حقوق مبذوله از جمله مهر را، زوجه می‌تواند مطالبه کند و احکام طلاق رجعی از جمله ارث و نفقه پس از رجوع ثابت است.
رجوع بعد از طلاق. عکس رجوع بعد از طلاق. احکام رجوع بعد از طلاق. مدت زمان رجوع بعد از طلاق.

مردى زوجه خود را به طلاق خلع مطلقه کرده، زوجه در زمان عده پشیمان شده و رجوع بعد از طلاق کرده است؛ لکن زوج مالى که گرفته پس نداده است. آیا این رجوع موجب حلیت و بازگشت به نکاح اول هست یا خیر؟

  • آیت‌الله علوی‌گرگانی: در طلاق خلع شرط جواز رجوع بعد از طلاق دو چیز است: اول آن که زن مالى را که بذل کرده، رجوع کند و پس بگیرد؛ دوم این که رجوع هم در ایام عده باشد. در غیر این صورت حق رجوع ندارد.
  • آیت‌الله مکارم‌شیرازی: در طلاق خلع یا باید زن به مهرش برگردد، سپس مرد رجوع کند و یا عقد مجددی بخوانند، هرچند در عده باشد.
  • آیت الله خامنه‌ای و صافی‌گلپایگانی: در طلاق خلعى تا زن رجوع در بذل نکند، مرد حق رجوع در طلاق ندارد و رجوع او بى‌اثر است و زوجه شرعاً زوجه او محسوب نمى شود.

رجوع بعد از طلاق مبارات

  • آیت‌الله فاضل‌لنکرانی: در طلاق مبارات مانند طلاق خلع، اگر زن در بذل خود در عده رجوع بعد از طلاق کند، زوج مى تواند در طلاق رجوع کند و الاّ حق رجوع ندارد.
  • آیت الله مظاهری: در طلاق رجعى اگر حرفى بزند یا کارى کند که از او رجوع فهمیده شود طلاق باطل مى‏شود و براى رجوع رضایت زن و آگاهى او لازم نیست چنانکه شاهد هم لازم نیست.
رجوع بعد از طلاق. عکس رجوع بعد از طلاق. احکام رجوع بعد از طلاق. مدت زمان رجوع بعد از طلاق.

برای رجوع کردن لازم نیست مرد یک شاهد بگیرد، یا به زن خبر دهد، بلکه اگر بدون این که کسی بفهمد، بگوید به زنم رجوع کردم صحیح است

مردی که زن خود را طلاق رجعی داده، اگر مالی از او بگیرد و با او صلح کند که دیگر به او رجوع نکند، حق رجوع از بین نمی رود.

اگر زنی را دوبار طلاق دهد و به او رجوع بعد از طلاق کند یک یا دو بار او را طلاق دهد و بعد از هر طلاق عقدش کنند، بعد از طلاق سوم، آن زن بر او حرام است، ولی اگر بعد از طلاق سوم به دیگری شوهر کند، با چهار شرط به شوهر اول حلال می شود، یعنی می تواند آن زن را دوباره عقد نماید.

اول: آن که عقد شوهر دوم همیشگی باشد و اگر مثلاً یک ماه یا یک ساله او را صیغه کند، بعد از آن که از او جدا شد، شوهر اول نمی تواند او را عقد کند، دوم: شوهر دوم بالغ باشد و با او نزدیکی و دخول کند، و بنابراحتیاط واجب باید انزال شود. سوم: شوهر دوم طلاقش دهد یا بمیرد. چهارم: عدّه طلاق یا عدّه وفات شوهر دوم تمام شود.


گردآوری: مجله اینترنتی ستاره


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

به سایت وکالت خوش آمدید رجوع زوجه به بذل در عده طلاق …سلام زنی هستم ساله یبار از شوهرم غیابی طلاق گرفتمودوماه بعداز طلاق رجوع کردیمقبل از انسان بعد از مرگ کجا میرود آیا روح انسان بعد مرگ با ما انسان بعد از مرگ کجا میرود آیا روح انسان بعد مرگ با ما ارتباط دارد؟طلاق و آثار آن در حقوق زوجینمقدمه مسأله طلاق از مسائل مهم روز بوده و مبتلا به جامعه کنونی ما می باشد و بقول استاد ارتباط با دوست پسر، بعد از ازدواج شهر سوالدختری ۲۱ ساله هستم ترم ۵ دانشگاه بعد از ۴ ترم به ابراز علاقه مداوم یکی از همکلاسیهایم طلاق توافقی همان طور که از اصطلاح طلاق توافقی پیدا است در این حالت همه چیز بستگی دارد به توافق احکام تطبیقی آیات طلاق چکیده طرح مسئله مفهوم شناسی طلاق طلاق‌دهنده و شرایط آن بلوغ عقل اختیاربه سایت وکالت خوش آمدید جستجوازدواجخانم شادی با توجه به توضیحاتی که داده اید دعوی تمکین وی محکوم به رد است بنظر اینجانب خلاصه تاپیک از چه ذکر هایی حاجت گرفتیدحتما …خلاصهتاپیکازچهذکراذکار و اعمالی که کاربرا مکرر اعلام کردن و حاجت گرفتن یکی از کاربرا گفته توی ص عدم تمکین و دادخواست اختیار زوجه دومبا سلام به علت عدم وجود مسکن جداگانه دادگاه مرا به پرداخت نفقه محکوم کردحال بعد از موسسه حقوقی وکالت و مشاوره حقوقیسلام بنده سال قبل با خانمی ازدواج کردم بعد ازعقد متوجه شدم خانم متارکه ای است وشوهرش به سایت وکالت خوش آمدید رجوع زوجه به بذل در عده طلاق خلع چکیده طلاق خلع از اقسام طلاق بائن است که ضمن آن، زوجه به دلیل کراهتی که نسبت به زوج خویش دارد انسان بعد از مرگ کجا میرود آیا روح انسان بعد مرگ با ما ارتباط انسان بعد از مرگ کجا میرود آیا روح انسان بعد مرگ با ما ارتباط دارد؟ طلاق و آثار آن در حقوق زوجین مقدمه مسأله طلاق از مسائل مهم روز بوده و مبتلا به جامعه کنونی ما می باشد و بقول استاد شهید ارتباط با دوست پسر، بعد از ازدواج شهر سوال دختری ۲۱ ساله هستم ترم ۵ دانشگاه بعد از ۴ ترم به ابراز علاقه مداوم یکی از همکلاسیهایم جواب طلاق توافقی همان طور که از اصطلاح طلاق توافقی پیدا است در این حالت همه چیز بستگی دارد به توافق زوجین و به سایت وکالت خوش آمدید جستجو ازدواج اولا ملازمه ای بین ازدواج شما با قاچاق فروش شدن شما نیستثانیا اگر بخواهید همسرتان را طلاق خلاصه تاپیک از چه ذکر هایی حاجت گرفتیدحتما پست اول خوانده شود خلاصهتاپیکازچه اذکار و اعمالی که کاربرا مکرر اعلام کردن و حاجت گرفتن یکی از کاربرا گفته توی ص مفاتیح چند فتوا از آقای بهجت من و متعه ام یکی از مشکلاتی که ملت در بحث تقلید، با آن دست به گریبان هستند اختلاف فتاوای مراجع در مسائل عدم تمکین و دادخواست اختیار زوجه دوم با سلام به علت عدم وجود مسکن جداگانه دادگاه مرا به پرداخت نفقه محکوم کردحال بعد از تهیه ی موسسه حقوقی وکالت و مشاوره حقوقی سلام بنده سال قبل با خانمی ازدواج کردم بعد ازعقد متوجه شدم خانم متارکه ای است وشوهرش رجوع بعد از طلاق توافقی رجوع بعد از طلاق



لینک منبع :رجوع بعد از طلاق چه شرایطی دارد؟

رجوع بعد از طلاق چه شرایطی دارد؟ | ستاره setare.com/fa/news/7599/رجوع-بعد-از-طلاق-چه-شرایطی-دارد‎Cached4 دسامبر 2016 ... رجوع بعد از طلاق در انواع طلاق ها فرق دارد. رجوع بعد از طلاق رجعی اگر قبل از سرآمدن زمان عده باشد بدون انجام عقد دوباره زن و شوهر خواهند بود. نظر فقها/ رجوع زوجین در انواع طلاق چگونه حاصل می‌شود؟ - مهرخانه mehrkhane.com/.../نظر-فقها-رجوع-زوجین-در-انواع-طلاق-چگونه-حاصل-می‌شود‎Cached Similar1 دسامبر 2014 ... در چنین شرایطی و از آن‌جاکه تأکید الهی بر حفظ بنای خانواده است، به ... سؤال: اگر زنی طلاق بگیرد بعد از چه مدت می‌تواند با همان مرد ازدواج کند؟ ... با رجوع زوجه به بذل در ایام عده، طلاق رجعى مى شود و احکام آن را دارد و زوج، مهر را باید به او بدهد. وضعیت رجوع زوجین بعد از طلاق - افکار نیوز www.afkarnews.ir/بخش.../552646-وضعیت-رجوع-زوجین-بعد-از-طلاق‎Cached21 سپتامبر 2016 ... در کشور ما فقط آمار وقایع حیاتی چهارگانه وجود دارد و هنوز میزان رجوع زوجین با ... طلاق هم همچون دیگر مسائل زندگی بشری سوغات زندگی مدرنیته و شرایط ... چگونگی رجوع زوجه به بذل در "عده طلاق خلع" - باشگاه خبرنگاران www.yjc.ir/fa/news/.../چگونگی-رجوع-زوجه-به-بذل-در-عده-طلاق-خلع‎Cached Similar28 مه 2013 ... زوجه می‌تواند تا قبل‌ از طلاق‌ خلع‌ و حتی‌ بعد از طلاق‌ در مدت عده و تا قبل از ... است: بائن و رجعی، در "طلاق رجعی" برای شوهر در مدت عده حق رجوع وجود دارد؛ یعنی با ... از سوی دیگر طلاق خلع که از نوع بائن است با ایجاد شرایطی البته از سوی ... احکام رجوع کردن-طلاق - پورتال انهار portal.anhar.ir/node/2015‎Cached Similar2- خوئی، تبریزی، سیستانی: یا بعد از یک طلاق رجوع و بعد از طلاق دیگر عقد کند. ... شود؛ ولی اگرزن بعد از طلاق سوم به مرد دیگری شوهر کند، با شرایط ذیل به شوهر اوّل ... بعد از طلاق: رجوع، ازدواج مجدد یا تنهایی؟ - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/sara/.../بعد-از-طلاق-رجوع،-ازدواج-مجدد-یا-تنهایی؟‎Cached Similar11 ژانویه 2015 ... حتی در قانون شرع اسلام، در بین انواع طلاق، طلاق‌ رجعی وجود دارد که اگر ... این رجوع به معنای همان بازگشت دوباره است اما این بازگشت دارای شرایط خاصی ... .:مشاورحقوقی خانواده:. - احکام رجوع کردن بعدازطلاق mhjohar.blogfa.com/post/203‎Cached Similarج _ اگر زنی را سه بار طلاق دهد و در بین آنها به او رجوع کند و یا بعد از دو طلاق اول عقدش کند، ... ج _ چه زن بداند او شوهرش نیست یا گمان کند شوهرش می باشد، باید عدّه نگه دارد. ... دهد، آن را « طلاق خُلع » می گویند، و در آن همۀ شرایط طلاق که قبلاً گذشت، لازم می باشد. ماهیت حقوقى طلاق خلع www.mofidu.ac.ir/.../Articles/ArticlesView.aspx?...0...‎Cached Similarیکى از راههاى جدایى زوجین، که در مدت عده زوج حق رجوع به زوجه را ندارد، خلع است. طبیعت این جدایى به گونه اى است که از طرفى تمام ارکان و شرایط اساسى عقد، مانند تراضى ... « طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتى که از شوهر خود دارد در مقابل مالى که به شوهر ... رجوع بعد از طلاق چه شرایطی دارد؟ - قطره www.ghatreh.com/news/nn34881291/رجوع-بعد-طلاق-شرایطی-دارد 4 دسامبر 2016 ... رجوع بعد از طلاق در انواع طلاق ها فرق دارد. رجوع بعد از طلاق رجعی اگر قبل از سرآمدن زمان عده باشد بدون انجام عقد. احکام طلاق - توضیح المسائل - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر ... https://www.sistani.org/persian/book/50/118/‎Cachedتوضیح المسائل - احکام طلاق. ... دوّم: معلوم باشد آبستن است، و اگر معلوم نباشد و شوهر در حال حیض طلاقش بدهد، بعد بفهمد آبستن بوده، آن طلاق باطل است، هرچند بهتر است .... طلاق عقدش کند، یا بعد از یک طلاق رجوع و بعد از طلاق دیگر عقد کند، بعد از طلاق ...