مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

چگونه میتوانیم دختران با حجاب داشته باشیم؟

[ad_1]

بامداد پوشش زن و مرد از آغاز تاریخ و با تولد حضرت آدم و حوا(ع) همراه بوده است. برخی از آیات قرآن کریم به این حقیقت اشاره دارد.[۱] از سکه‌ها، تندیس‌ها، نقاشی‌ها و دیگر آثار به جا مانده از دوره‌های قبل، معلوم می‌شود که همه اقوام و ملل گذشته پوشش نسبتاً کاملی داشته‌اند.[۲] از کتاب مقدس فهمیده می‌شود که در عهد حضرت سلیمان نبی(ع) زنان علاوه بر پوشش بدن، صورت را نیز با روبند می‌پوشانیدند.[۳] در زمان حضرت ابراهیم پیامبر(ع) هم این سنت رایج بوده است.[۴] لباس و پوشش جدای از حفظ بدن و آراستگی آن دارای آثار مثبت و فراوان، هم برای خود زنان و هم برای جامعه است. لذا مذاهب مختلف در نوع لباس مردم نقش مؤثری داشته‌اند و در اسلام نیز بر لزوم پوشیدگی و حجاب به ویژه برای زنان تأکید شده است.[۵] متأسفانه در غرب با گسترش تفکر لیبرالیسم جنسی و رواج کامیابی نامشروع، «برهنگی» فراگیر شده که امروزه شاهد پیامدهای منفی آن هستند. حال با توجه به قدمت دیرینه و آثار مثبت حجاب، چه راهکارهایی برای آموزش و ترویج حجاب در کشور پهناور اسلامی ما وجود دارد؟ وظیفه نهادها و اقشار مختلف مردم در راستای عملی‌سازی این آموزه دینی در جامعه چیست؟

1206172_331


مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم در یادداشتی اینچنین پاسخ می‌دهد:

برای آموزش، ترویج، گسترش و نهادینه‌سازی فرهنگ حجاب و عفاف، به بهره‌گیری از همه توانایی‌ها و امکانات موجود در نهادهای مختلف کشور نیازمندیم. نهاد آموزش و پرورش، خانواده، حوزه‌ها، دانشگاه‌ها، نهادهای اقتصادی و فرهنگی و حتی بهداشتی کشور در رسیدن به هدف مورد نظر نقش بسزایی دارند. حجاب و پوشش اسلامی را می‌توان به کمک نهادی گوناگون و اقشار مختلف مردم از راه‌های آگاهی‌بخشی، الگودهی، تشویق، فعالیت‌های علمی، فرهنگی و هنری و احیای فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر ترویج و گسترش داد.

*مقدمه

تقریباً در همه فرهنگ‌ها، همیشه پوشش زنان به صورت یک اصل پسندیده مطرح بوده و کمتر قوم و ملتی بوده است که زنان آنان پوشش مناسبی نداشته باشند. البته چگونگی و حدود آن متفاوت بوده است. اسلام نیز حجاب را بر زنان واجب کرده است زیرا حجاب بهترین وسیله‌ای است که زن را از خطر آسیب‌های اجتماعی حفظ می‌کند. زن بی‌حجاب همچون میوه درختی است که شاخه آن از دیوار باغ به بیرون آویزان است و هررهگذری ممکن است در آن طمع کند یا مانند گلی است که هرکس به چیدن آن تمایل دارد.[۶]

انسان در پناه محافظ، احساس آرامش می‌کند. پوشش اسلامی نیز نگهبان زن است و به او امنیت و آرامش می‌بخشد. پس هرچه این پوشش کامل‌تر شود، درصد امنیت و حفاظت زنان بالاتر می‌رود. زحمت حجاب، حق بیمه‌ای است که زن برای تأمین سلامت خود می‌پردازد؛ زیرا حجاب، مانع جریان یافتن هوای نفس و نگاه‌های آلوده و فسادآمیز، به حریم پاک زنان می‌شود. پوشش، سدّی بزرگ در برابر تهاجم فرهنگ غرب است.[۷]

*راهکارهای ترویج حجاب

۱٫ آگاهی‌بخشی

۱-۱٫ خانواده‌ها خصوصاً مادران که ارتباط و مسئولیت بیشتری در تربیت دختران دارند:

اولاً: از حجاب کامل مثل چادر در مواجهه با نامحرم استفاده کنند، تا از این طریق فرزندان دختر نیز از همان کودکی با حجاب اسلامی آشنا شوند و از همان کودکی به آن عادت کنند. امروزه همه‌ کارشناسان مسایل تربیتی به نقش فراوان و شگرف تمرین و عادت در تربیت فرزندان اذعان دارند.

ثانیاً: ابعاد مختلف مربوط به حجاب را برای فرزندان خویش تبیین کرده آنان را در جهت رعایت پوشش کامل اسلامی تشویق و ترغیب کنند.

ثالثاً: ترتیبی اتّخاذ کنند تا دخترانشان با کسانی دوست شده و ارتباط برقرار کنند که مقید به حفظ ظواهر شرعی در عین آراستگی ظاهری هستند.

۱-۲٫ مراکز آموزشی مانند آموزش و پرورش، در دوره‌های مختلف تحصیلی (ابتدایی، راهنمایی، متوسطه) در قالب کتاب‌های درسی، به طور سلسله‌وار مباحث مختلف حجاب را به شکل ترتیب دوره‌های تحصیلی برای دانش‌آموزان دختر مطرح کنند تا از همان سنین خردسالی دختران جامعه نسبت به فلسفه‌ حجاب، آثار مثبت حجاب و آثار منفی بدحجابی، آگاه شده و اعتقاد عمیق و راسخ پیدا کنند.

۱-۳٫ در مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها که مقدار آگاهی افراد نسبت به این مسایل بیشتر است، در مورد شبهاتی که دختران و پسران دانشجو و اساتید، پیرامون اهمیت و ضرورت حجاب، آثار آن، کیفیت حجاب کامل و برتر اسلامی دارند، می‌توان جلسات پرسش و پاسخ و سخنرانی برگزار کرد.

۱-۴٫ مراکز فرهنگی و رسانه‌های جمعی مثل مطبوعات، با نگارش آثار و مقالات علمی و استدلالی به تبیین مسائل مهم و اساسی حجاب بپردازند و از درج مقالات و آثاری که به نوعی در تضعیف حجاب کامل اسلامی بانوان خدشه کرده و اثر منفی دارد اجتناب کنند.

۱-۵٫ صداوسیما به عنوان گسترده‌ترین وسیله‌ ارتباط جمعی نقش مهمی در تبیین مسائل مختلف مربوط به حجاب دارد. ضمن آنکه رعایت پوشش اسلامی خانم‌ها در فیلم‌ها نقش خاصی در ارائه‌ الگوی صحیح حجاب به مخاطبین و خصوصاً نسل جوان دارد.

۲٫ معرفی الگوهای شایسته

یکی دیگر از راهکارهای ترویج فرهنگ حجاب، الگودهی است. انسان فطرتا الگوگزین و اسوه‌پذیر است و دوست دارد ارزش‌های باورمند خود را در چهره‌های مجسم دیده و همانندسازی کند. الگوها و نمونه‌های اخلاقی، همیشه نیروی محرکه جامعه بوده‌اند و کاروان بشریت را به هدف‌های متعالی سوق داده‌اند. با معرفی الگوهای شایسته از صدر اسلام و ایجاد تنوع در پوشش اسلامی، می‌توان تا حدود زیادی به نیازهای بانوان پاسخ داد.

مراکز آموزشی نظیر وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و حتی دیگر مراکزی که زنان به عنوان معلم و استاد شاغل هستند و نقش الگویی برای افراد جامعه خصوصاً دختران و بانوان را دارند، آراسته بودن آن‌ها به حجاب کامل اسلامی می‌تواند تأثیر فراوانی بر مخاطبان و دختران داشته باشد.

۳٫ تشویق

این اصل در تربیت انسان کاربرد فراوان دارد. ماهیت تشویق‌ها متفاوت است و می‌تواند بار عاطفی، مالی، تشریفاتی، شغلی، سیاسی، عملی و امثال آن داشته باشد که در ترویج فرهنگ حجاب مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اگر فردی نیازمند نوعی تشویق نباشد، باید از نوع دیگر بهره بگیریم. احترام لازم و محسوس مردم به بانوان با حیا و با حجاب جامعه سبب ترویج فرهنگ حجاب خواهد شد. همان طور که برخورد منفی با زنان بی‌حجاب نیز می‌تواند عاملی بازدارنده به حساب آید؛ با این شرط که حد و اندازه آن را باید رعایت کرد تا به لجاجت نینجامد.

۴٫ فعالیت‌های علمی، فرهنگی و هنری

انتشار نشریه و کتاب، تشکیل میزگرد‌های ادبی، فراخوانی مقاله، تعیین موضوع حجاب برای انشا و پرسش، به‌کارگیری هنرهای تصویری، مسابقات فرهنگی، پخش آیات، روایات و کلمات حکمت آمیز و تصاویر الهام بخش درباره حجاب در محیط‌های عمومی، تابلوهای شهری و محیط‌های مناسب دیگر و … آثار مثبتی دارند. تولید برنامه‌ها و فیلم‌های مفید و آموزشی نیز در رادیو و تلویزیون اثری فراگیر دارد. رعایت کامل پوشش دینی بانوانی که در فیلم های سینمایی و تلویزیونی بازی می کنند یا عکسی که با پوشش اسلامی در صفحات مطبوعات به چاپ می‌رسد، آثار مثبتی دارد.

۵٫ احیای امر به معروف و نهی از منکر

پس از تقویت ریشه‌های حجاب، شناخت معروف و اجرای امر به معروف و نهی از منکر تأثیر به سزایی در ترویج فرهنگ حجاب دارد. امر و نهی دینی، تکلیف عمومی است. زن، ناموس جامعه اسلامی است و همه باید در حفظ این گوهر الهی بکوشند. جامعه دینی، هیچ‌گونه تساهل و تسامحی را در این راستا برنمی‌تابد. بی‌اعتنایی در این راه پسندیده نیست ولی وسواس و بدگمانی هم کارساز نخواهد بود.[۸]

*پی‌نوشت‌ها:

[۱]. اعراف، آیات ۲۰، ۲۲، ۲۶ و ۲۷, طه، آیه ۱۲۱٫

[۲]. کاکس روت تریزویل، تاریخ لباس، ص۱۱٫

[۳]. عهد قدیم، سفر غزل، غزل های سلیمان، باب۵٫

[۴]. عهد قدیم، سفر تکوین، باب ۱۴٫

[۵]. نور، آیه ۳۱؛ احزاب آیه ۵۹-۶۰٫

[۶]. معصومه جهانی، نگاهی به فرهنگ حجاب و عفاف در نظام اسلامی، مجله پیام زن، شهریور ۱۳۸۷، شماره ۱۹۸، ص۵۴٫

[۷]. سیدحسین اسحاقی، بایسته‌های پوشش و عوامل بی‌حجابی، مجله پیام زن، دی ۱۳۸۸، شماره ۲۱۴، ص۳۰٫

[۸]. اقتباس و تصرف از مجله پیام زن، بایسته‌ها و راهکارهای ترویج فرهنگ حجاب، – مرداد و شهریور ۱۳۸۹ – شماره های ۲۲۱ و ۲۲۲، ص۴٫

نوشته چگونه میتوانیم دختران با حجاب داشته باشیم؟ اولین بار در بامداد پدیدار شد.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

چگونه میتوانیم دختران با حجاب داشته باشیم؟ …مذهبیکتابخانه مذهبی دقیقه قبل معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهیکاهش سرقت های خرد و مهمه در ۶ ماهه امسالچگونه میتوانیم دختران با حجاب داشته باشیم؟ …چگونه میتوانیم دختران با حجاب داشته باشیم؟ چگونه میتوانیم دختران با حجاب داشته باشیم؟چگونه حجاب داشته باشیم و به زیبا ترین شکل دیده …چگونه حجاب داشته باشیم و به هم زیبا و هم با حجاب در جامعه دختران بلوچ۱ چرا باید حجاب داشته باشیم؟ لینک‌ها و …چرا باید حجاب داشته باشیم چگونه یک مدرس خوب باشیم ای با دختران اطرافم داشته چگونه حرف بزنیم تا شخصیت جذابی داشته باشیم تا شخصیت جذابی داشته باشیم چگونه حرف بزنیم تا مردم باشیم و با دیگران چگونه فردی جذاب و دلربا باشیمچگونه به شدت جذاب باشیم؟ فریبندگی و دلپذیر خود را داشته باشد با این چهره می چگونه شخصیتی دوست داشتنی باشیم پزشکان … باشیم چگونه داشته باشند انگار زندگی بهتر می شود اینکه دیگران دوستمان داشته باشند چگونه با روسری خوش تیپ و شیک پوش باشیم؟چگونه با روسری با داشتن حجاب و روسری های زیبا بینی دنیا رو داشته باشیمچرا حجاب داشته باشیم؟ چرا حجاب داشته باشیم کاهش امنیت روانی و جسمی برای زنان و دختران دختران مجرد با چرا باید حجاب داشته باشیم چرا باید حجاب داشته باشیم زنان و دختران، اگر دوست داشته باشیم سخنش را با جان و چگونه با تجاوز جنسی مقابله کنیم مادر با ما چه رفتاری دارد و ما با اون چه رفتاری داریم حتما بخونید عشق های بی هدف را چگونه فراموش کنیم؟ شهر سوال با سلام و تشکر ازدواج و تشکیل خانواده یکی از موضوعات و اتفاقات مهمی است که باید با کنترل پرسشهای والدین از مسئولین دانشگاه علم و صنعت ایران مرکز پاسخ به سوالات والدین در همایش خانواده و دانشگاه سوالات فرهنگی از دکتر شریعت کدام آیه قرآن درباره حجاب است؟ شهر سوال دو آیه قرآن به صورت صریح بحث حجاب را مطرح کرده اند آیه ۳۱ سوره نور و آیه ۵۹ سوره احزاب به طور نحوه بافت بسیار زیبای سبد حصیریتصاویر آموزش بافت سبد حصیری با نحوه درست کردن و بافت سبد حصیری به صورت تصویری آشنا شوید تزیین انواع سالاد عکس تزئین ظروف شیشه ای با پوسته تخم مرغ تصاویر آشنایی با کاربردهای غیر معمول یخ آشنایی با لااله الاالله محـــمدرســــــول الله نکاح در اسلام لااله الاالله محـــمدرســــــول الله مغرورمه راځه کعبه بی ربه نده ابابیل لره دفیل لویی دلیل ارتباط زنان متاهل با پسران مجرد مجله اینترنتی ۱ عدم یک رابطه گرم و صمیمانه با همسر یکی از عوامل اصلی خیانت زنانه روابط زن و شوهر است همه چیز درباره پرده بکارت و معرفی انواع پرده بکارتتصویری همه چیز درباره پرده بکارت و انواع پرده بکارتتصویری پرده بکارت غشایی ا ست که تمام یا قسمتی سری دوم پاسخ سوالات شرعی در زمینه مسائل جنسی و زناشوئی آیت الله مکارم شیرازی نام مرجع تقلید آ با سلام چنانچه لباس با منی نجس شده باشد و فرصت تعویض é é é



لینک منبع :چگونه میتوانیم دختران با حجاب داشته باشیم؟

12 نکته تربیتی برای باحجاب کردن دختران | با حجاب bahejab.com/26864/12-نکته-تربیتی-برای-باحجاب-کردن-دختران/‎Cachedبرای او تشریح کنید که یک دختر، با حجاب بسیار زیبا می شود، همه به او احترام می گذارند، با حجاب از بدی ها .... مقاله چگونه فرزندانی باحجاب داشته باشیم _ علی سلطانی . چگونه میتوانیم دختران با حجاب داشته باشیم؟ | بامداد پوشش - قطره www.ghatreh.com/news/.../چگونه-میتوانیم-دختران-حجاب-داشته-باشیم‎Cached9 دسامبر 2016 ... چگونه میتوانیم دختران با حجاب داشته باشیم؟ بامداد پوشش زن و مرد از آغاز تاریخ و با تولد حضرت آدم و حوا(ع) همراه بوده است. برخی از آیات قرآن کریم به ... چگونه دختری محجبه داشته باشیم؟ - FarsNews Agency - افغانستان af.farsnews.com/social/news/13940614000571‎Cached5 سپتامبر 2015 ... حال با توجه به قدمت دیرینه و آثار مثبت حجاب، چه راهکارهایی برای آموزش و ... آن‌ها به حجاب کامل اسلامی می‌تواند تأثیر فراوانی بر مخاطبان و دختران داشته ... دخترانمان را چطور با حجاب آشنا کنیم؟ - بیتوته www.beytoote.com/baby/tuition/how-girls-hijab.html‎Cached Similarیکی از دغدغه های مادران، آشنا کردن دختران با حجاب است، در این یادداشت چند پیشنهاد ... الهی می باید قدم های حساب شده برداشت تا شاهد اثرات زیبا و ماندگاری باشیم. ... کنید درطول سالی که گذشت در چه زمینه هایی قوت یا ضعف داشته و قرار است چگونه باشد. چگونه دختری محجبه داشته باشیم؟ www.hawzah.net/fa/Article/View/.../چگونه-دختری-محجبه-داشته-باشیم‎Cached5 سپتامبر 2015 ... مادران که ارتباط و مسئولیت بیشتری در تربیت دختران دارند، در رابطه با مسأله حجاب نقش مهمی دارند، اگر آن ها از حجاب کامل مثل چادر در مواجهه با نامحرم ... دلایل حجاب - دختران با حجاب hijabs.persianblog.ir/tag/دلایل_حجاب‎Cached Similarدختران با حجاب. ... بنابراین می توانیم زینت را چنین تقسیم بندی کنیم: .... آخر من با چه انگیزه ای می توانم حجاب داشته باشم وچگونه خودم راقانع کنم. .... را به وحشت می اندازد بسیار حساس باشیم و بکوشیم تا آنها را تقویت کنیم که صد البته چادر یکی از آنهاست خواهرم براستی این همه سهل ... جوانهائی را می بیند که چگونه روی تخت ها افتاده اند. چگونه دختری چادری خوش تیپ وخوش باشیم - زیباکده https://www.zibakade.com/.../چگونه-دختری-چادری-خوش-تیپ-وخوش-باشیم-TP9954/‎Cachedچگونه دختری چادری خوش تیپ وخوش باشیم سلام دوستای عزیزم کمک میکنید که بگید ... پوشش هاشون باهم تناسب داره مثلا روسری که سر میکنند با مانتوهاشون از نوع رنگ ... دختر ماه : خب مرتب و تمیز بودن لباسا بخصوص چادر و ست کردن رنگها اعم از رنگ ... مخاطرات دختران عفیف و با حجاب!! - تبیان article.tebyan.net/261927/مخاطرات-دختران-عفیف-و-با-حجاب-‎Cached9 نوامبر 2013 ... اگر جامعه‌ای از تمهیدات لازم برای سیلاب‌ها تهی شود، با کوچک‌ترین باران یا آب ... یعنی هر کسی در صدد این است که بیشترین لذت را از هر راهی که می‌تواند به دست آورد. ... که اگر ما عفاف و حجاب داشته باشیم، جامعه دانشگاهی ما را مورد توجه قرار نمی‌دهد! ... در آن کتاب وضعیت آمریکا را و این که چگونه «فمینیسم» باعث شد زنان ... چرا باید حجاب داشته باشیم ؟ - آسمونی www.asemooni.com/lifestyle/etiquette/having-a-veil‎Cachedچرا باید حجاب داشته باشیم,دلیل داشتن حجاب,علت داشتن حجاب,حجاب داشتن,حجاب, حجاب ... برای پاسخ به این سؤال که چرا زنان باید حجاب داشته باشند ، با توجه به چند ... است از ازدواج و تشکیل خانواده سرباز زنند چون می‌توانند به راحتی به لذت‌های نامشروع خود ... یه دختر چادری میتونه خوشتیپ و شیک باشه؟! :: خانواده برتر https://khbartar.blog.ir/.../یه-دختر-چادری-میتونه-خوشتیپ-و-شیک-باشه‎Cached28 ژانویه 2016 ... خب من یه دختر جوونم و عاشق تیپ زدن و لباسای خوشگل . ... چگونه به پسری بفهمانیم که دوستش داریم ؟ ... بعد از اشتباه دوستی با یه پسر، چطور اعتماد پدرم رو دوباره جلب کنم ؟ ... آیا صیغه میتواند عامل بازدارنده زنا در ایران باشد؟ ..... خواهر من قرار چادر بپوشیم تا حجاب داشته باشیم تا سنگین و باوقار باشیم،زیباییهامون به ...