مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

آشنایی با ضرب المثل آش نخورده و دهان سوخته

[ad_1]

بامداد – آش نخورده و دهان سوخته

زمانی کسی را متهم به اشتباه و گناهی کنند ولی آن شخص اشتباهی نکرده باشد،گفته می شود : آش نخورده و دهان سوخته !

در زمان های گذشته، مردی در بازارچه شهر حجره پارچه فروشی داشت و شاگرد او پسر خوب ولیکن کمی خجالتی بود.
روزی مرد بیمار شد و نتوانست به دکانش برود. شاگرد در دکان را باز کرد.قبل از ظهر به او خبر رسید که حال تاجر خوب نیست و باید دنبال دکتر برود.

پسرک در دکان را بست و دنبال دکتر رفت . دکتر به منزل تاجر رفت و او را معاینه کرد و برایش دارو نوشت
پسر بیرون رفت و دارو را خرید وقتی به خانه برگشت ، دیگر ظهر شده بود. پسرک خواست دارو را بدهد و برود ، ولی همسر تاجر که زن کدبانویی بود و دستپخت خوبی داشت و آش های خوشمزه او دهان هر کسی را  آب می انداخت.خیلی اصرار کرد و او را برای ناهار به خانه آورد.

همسر تاجر برای ناهار آش پخته بود سفره را انداختند و کاسه های آش را گذاشتند . تاجر برای شستن دستهایش به حیاط رفت و همسرش به آشپزخانه برگشت تا قاشق ها را بیاورد

پسرک خجالتی  فکر کرد تا بهانه ای بیاورد و ناهار را آنجا نخورد . فکر کرد بهتر است بگوید دندانش درد می کند. دستش را روی دهانش گذاشتش.

تاجر به اتاق برگشت و دید پسرک دستش را جلوی دهانش گذاشته به او گفت : دهانت سوخت؟ حالا چرا اینقدر عجله کردی ، صبر می کردی تا آش سرد شود آن وقت می خوردی ؟

زن تاجر که با قاشق ها از راه رسیده بود به تاجر گفت : این چه حرفی است که می زنی ؟ آش نخورده و دهان سوخته ؟ من که تازه قاشق ها را آوردم.

تاجر تازه متوجه شد که چه اشتباهی کرده است…
از آن پس، وقتی کسی را متهم به گناهی کنند ولی آن فرد گناهی نکرده باشد  ، گفته می شود : آش نخورده و دهان سوخته !
منبع:jomalatziba.blogfa.com


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط




کلماتی برای این موضوع

ادبستان فارسی ضرب المثل های فارسی همراه با معنیادبستان فارسی ضرب المثل های فارسی همراه با معنی زبان وادبیات فارسی دبیرستان و ضرب المثل ها سایت تفریحی و ضرب المثل هاضرب المثل فارسیضرب المثل ایرانیسرگرمیضرب المثلضرب المثل انگلیسیضرب ضرب المثل دختر سعدی داستان ضرب المثل کف دست مو ندارد وقتی کسی مورد تهدید قرار بگیرد و بخواهد جواب تهدید ضرب المثل، معنی ضرب المثل، ضرب المثل های ایرانی، ضرب المثل ضرب المثل،ضرب المثل های انگلیسی،ضرب المثل فارسی،ضرب المثل های ترکی،ضرب المثل ترکی ریشه ضرب المثل ویکی بلاگریشهضربالمثلیه بازرگانی ورشکست شد و طلب کاراش اونو به دادگاه کشوندن بازر گانه با یه وکیل مشورت کرد رمان و داستان بایگانی مهر پاتوق شامل ، عکس ، مدل …رمانوداستاننام رمان در آغوش رویا نویسنده مریم صمدی اسمان پر از ستاره بودستاره ها چشمک زنان در سفر برمه بسوی برمه میانمار اولین باری که وسوسه سفر به برمه به سرمان زد، هفت سال پیش بودداستانهای کوتاه و جذاب که آدم را به خود فرو می برد …صحبت های حقیقت و دروغ روزی دروغ به حقیقت گفت مــــیل داری باهم به دریـــا برویم و نوشته های خواندنی روح‌اله یکشنبه ‏ ‏ سه نفر آمریکایی و سه نفر ایرانی با همدیگر برای شرکت در جالب انگیز، جالب انگیزترین ها، مطالب جالب، عکسهای …جالب انگیز عکس،جالب انگیز ترین ها،جالب انگیز نیوز،جالب انگیز ها،جالب انگیز های دنیا کل کل دختر پسرها کل کل تو ایراننامه ایی به راننده و کمک راننده کل کل ای مینی بوس کل کل ، سلام ما را برسان به لیلی ادبیات معاصر این وبلاگ صرفاً در جهت آشنایی تمامی پارسی زبانان با ادبیات معاصر خود ایجاد گردیده تا اخبار،اخبار علمی،اخبار آموزشی،اخبار پزشکی،اخبار …ستاره‌شناسان با استفاده از شواهد دنباله‌دارها و مدل‌های جدید، نظریه جدیدی را…بافران بافراناز بافران می نویسیم و نوشتن از دیارمان تنها دلخوشیمان است برای فرار از روزمرگی های گیاه …تقویت موهای مژه، ابرو، ریش و سبیل برس زدن ابروها و مژه ها در رشد آن موثر می باشدچهار ستاره مانده به صبحگل آقا؛ مهدی حجوانی نویسنده و پژوهش‌گر ادبیات کودک و نوجوان به‌تازگی کتابی را با نام



لینک منبع :آشنایی با ضرب المثل آش نخورده و دهان سوخته

Images for آشنایی با ضرب المثل آش نخورده و دهان سوخته "آش نخورده و دهان سوخته" چگونه باب شد؟ - باشگاه خبرنگاران www.yjc.ir/fa/news/4710250/آش-نخورده-و-دهان-سوخته-چگونه-باب-شد‎Cached Similar16 ژانویه 2014 ... ذخیره. آشنایی با ریشه ضرب المثل ها؛ ... میهمان که هم از درد دندان رنج می‌برد و هم از حرف صاحبخانه شرمگین شده بود، گفت: بله، آش نخورده و دهان سوخته ضرب المثل 24 _ آش نخورده و دهن سوخته www.koodakan.org/Gnome/name/m024.htm‎Cachedمرد تاجر همسری کدبانو داشت که دستپخت خوبی داشت و آش های خوشمزه او دهان هر کسی را آب ... زن تاجر که با قاشق ها از راه رسیده بود به تاجر گفت : این چه حرفی است که می زنی ؟ ... به گناهی کنند ولی آن فرد گناهی نکرده باشد ، گفته‌ می‌شود : آش نخورده و دهان سوخته . داستان ضرب المثل جالب ، آش نخورده و دهن سوخته - آسمونی www.asemooni.com/fun/proverb/proverb-interesting-story‎Cachedیکی از این ضرب المثل ها، “آش خورده و دهن سوخته است” است، در این مقاله از سایت ... زن تاجر که با قاشق‌ها از راه رسیده بود به تاجر گفت : این چه حرفی است که می زنی ؟ آش ... معنی ضرب المثل فارسی : آش نخورده و دهن سوخته - کجارو www.kojaro.com/2016/6/1/119481/persian-idioms-1/‎Cached4 ژوئن 2016 ... ضرب‌المثل آش نخورده و دهن سوخته جزو پرکاربردترین جملاتی است که در ... ناهار آش درست کرده بود سفره‌ای پهن می‌کند و از پسر می‌خواهد که غذا را با هم میل ... داستان ضرب‌المثل آش نخورده و دهن سوخته - کانون فرهنگی آموزش قلم چی www.kanoon.ir/Article/.../داستان-ضرب-المثل-آش-نخورده-و-دهن-سوخته‎Cached6 دسامبر 2012 ... داستان ضرب‌المثل آش نخورده و دهن سوخته. در زمان‌های‌ دور، ... زن تاجر که با قاشق‌ها از راه رسیده بود به تاجر گفت : این چه حرفی است که می زنی ؟ آش نخورده و ... ضرب المثل اش نخورده دهان سوخته - نیوشا ضیغمی newshazgh.blogsky.com/1395/05/06/post-4/ 27 جولای 2016 ... آش نخورده و دهان سوخته - tebyan.net آشنایی با ریشه ضرب المثل ... آش نخورده و دهان سوخته ؟ من که تازه قاشق ها را آوردم. آش نخورده و دهان سوخته - تبیان article.tebyan.net/88031/آش-نخورده-و-دهان-سوخته‎Cached12 مارس 2009 ... صاحبخانه به خیال آنکه او از آن آش داغ خورده و دهانش سوخته است، گفت: بهتر ... گوینده ضرب‌المثل، برای مخاطب خطا کارش، خط و نشان می‌کشد و می‌گوید، ... معنی ضرب المثل آش نخورده و دهان سوخته چیست ؟ - ماتیلدا www.matilda.ir/معنی-آش-نخورده-دهان-سوخته-چیست/‎Cached18 مارس 2016 ... معنی ضرب المثل آش نخورده و دهان سوخته چیست ؟ توسط: مجید در تاریخ: اسفند ... حتما بخوانید آشنایی با هفتاد ضرب المثل زیبای ایرانی. تاجر به اتاق ... ضرب المثل شیرین پند قند درباره آش نخورده دهن سوخته-سایت مذهبی مهدوی ... www.dordaneh12.ir/.../ضرب-المثل-شیرین-پند-قند-درباره-آش-نخورده-دهن-سوخته/‎Cached Similarداستان و ضرب المثل شیرین درباره آش نخورده و دهن سوخته برای کودکان. ... زندگی مورچه ها - آشنایی با قسمت های مختلف لانه مورچه ها و شباهت آن به. زندگی مورچه ها - آشنایی ...