مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

بحران هنوز هست؛ فراموش نکنیم

جام جم سرا: این چند روز باران پاییزی بهانه خوبی شد برای برخی از مردم شریف ایران که بحران را فراموش کنند؛ برخی به هوای این چند قطره باران، باز هم شیر‌های آب را تا انتها باز کرده و ترانه باز باران با ترانه را زیر لب زمزمه می‌کنند و می‌گویند مگر نمی‌گفتید بحران داریم! انگار نه انگار که فقط ٥ میلیمتر باران آمده و نسبت به‌ سال قبل کاهش نزولات جوی را شاهدیم.
انگار که مصرف‌گرایی یا بهتر بگوییم، بی‌رویه مصرف کردن درجامعه نهادینه شده و به نوعی فرهنگ بدل شده است؛ فرهنگی که در آن هر که بیشتر مصرف کند متشخص‌تر محسوب می‌شود! واعجبا که به وجود منابع طبیعی و ثروت‌های خدادادی می‌بالیم و به این فکر می‌کنیم که هر چقدر خواستیم می‌توانیم مصرف کنیم؛ چراکه روی نفت خوابیده‌ایم! یا فکر می‌کنیم، وقتی کشور این‌همه ثروت دارد چرا مصرف نکنیم. کسی به این موضوع هم توجه ندارد که این منابع طبیعی تجدیدناپذیرند و ما بدون توجه به تولید، کشوری مصرف‌گرا شده‌ایم.
پس منطقی است که روزی این منابع تمام می‌شود؛ چون ما اکنون فکری برای آینده نکرده‌ایم و باید منتظر روزی باشیم که منابع طبیعی تمام شده و آنگاه کاسه چه کنم چه کنم در دست بگیریم. کسی کاهش شدید منابع آبی یک‌سال گذشته را باور نکرده و این زنگ خطر را نمی‌شنود که مصرف بی‌رویه آب کنونی یک تهدید جدی برای کشور محسوب می‌شود. اما در سوی مهم دیگر ماجرا، بخش تصمیم‌ساز کشور است که آن هم همچون جامعه کم‌اثر و بی‌تفاوت نشان داده و در این سال‌ها کاری شایسته نکرده است.
در پیش نگرفتن یک رویه مناسب برای مصرف در بخش‌های غیرخانگی از سوی دولت‌های گذشته یک بحران تمام‌عیار را ایجاد کرده که حالا کاملا خود را نشان داده است. براساس آمارها، عدم مصرف بهینه بخشی از آب مصرفی کشور در بخش‌های صنعتی و کشاورزی باعث شده تا تمام فشارها روی مردم و مصرف بخش خانگی وارد شود.
این موضوع در کنار مصرف بی‌رویه خانگی است ولی به صورت جدی بدان پرداخته نمی‌شود تا معلوم نشود دولت‌ها هیچ اقدام درخوری در این حوزه نداشته‌اند؛ اکنون در بحران هستیم و از تهدید‌ها عبور کرده‌ایم اما به نظر می‌رسد کمبود منابع آبی چاره‌ای اساسی را می‌طلبد. چاره‌ای که حتی اندیشیدن امروزه بدان، بسیار دیر شده چه رسد به فردا.(حسام مهدوی - روزنامه نگار)



لینک منبع :بحران هنوز هست؛ فراموش نکنیم

بحران هنوز هست؛ فراموش نکنیم - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/sara/.../بحران-هنوز-هست؛-فراموش-نکنیم بحران هنوز هست؛ فراموش نکنیم. پنج شنبه 15 آبان 1393 ساعت 12:57. انگار که مصرف‌گرایی یا بهتر بگوییم، بی‌رویه مصرف کردن درجامعه نهادینه شده و به نوعی فرهنگ ... Images for بحران هنوز هست؛ فراموش نکنیم بحران هنوز هست؛ فراموش نکنیم - جام جم آنلاین 77.104.65.15/sara/.../بحران-هنوز-هست؛-فراموش-نکنیم‎Cached6 نوامبر 2014 ... جام جم سرا: این چند روز باران پاییزی بهانه خوبی شد برای برخی از مردم شریف ایران که بحران را فراموش کنند؛ برخی به هوای این چند قطره باران، باز هم ... اقتصاد ایران: - Google Books Result https://books.google.com/books?isbn=9641852450 حسین عظیمی آرانی - ‎2012 - Iran تا آنکه در سال 0 % 13 قرار شد برنامه اى تهیه بشود ، فراموش نکنیم که سال 9ه 13 جنک شروع شده و کشور مورد ... این روند طى شد تا در اواسط سال ٢ % 13 به بحران نفت برخوردیم . ... هنوز بحث سازمانى داریم که اساسا جه سازمانى براى برنامه ریزى مناسب است ؟David Miliband: بحران پناه‌جویان برای ما یک آزمون خودشناسی است ... ► 18:38https://www.ted.com/talks/david_miliband_the_refugee_crisis_is_a_test_of_our_character/transcript?language=fa Jun 19, 2017 - 19 min دیوید میلیباند معتقد است که این تنها یک بحران نیست، و درکنار آن یک آزمون برای ما و ... این یک عبارت فراموش نشدنیست. .... اقوامش به او گفتند ... ماجـرایی برای فراموش نکردن | مجله 40 چراغ 40cheragh.org/ماجـرایی-برای-فراموش-نکردن/‎Cached12 فوریه 2017 ... ... که هنوز در قید حیات‌اند، از این ماجرا غافل نشویم، فراموش نکنیم و بی‌تفاوت نباشیم . ... در روزهای نخست آن‌چه عرف مدیریت بحران در ایران است، رخ داد. اخلاق، اصل فراموش گشته – نور آتی noorati.ir/?p=1130 اما با وجود تلاشهای پر تب و تابمان، بحران هنوز باقی است، زیرا می بینیم که ... فراموش نکنیم که کودکان همواره بیش از آنکه از گفتارهای ما بیاموزند، از کردار و ... آینه عبرت - هفته نامه تجارت فردا www.tejaratefarda.com/بخش-اقتصاد-35/5841-آینه-عبرت‎Cached25 فوریه 2017 ... ... اجتماعی است. مصر و تونس بعد از «بهار عربی» هنوز از جا بلند نشده‌اند. ... برزیل در آغاز یک بحران است و ترکیه می‌رود که به بحران نزدیک شود. درس‌های این .... فراموش نکنیم که ایران به نوعی در معرض همه این عارضه‌ها قرار دارد. ما هم از کاهش ... اثر بحران جهانی بر اقتصاد ایران - یک لیوان چای داغ chaay.ghoddusi.com/اثر-بحران-جهانی-بر-اقتصاد-ایران/‎Cached11 ژانویه 2009 ... فراموش نکنیم که قیمت‌های فعلی حول و حوش میانگین تاریخی نفت هستند ... از یک طرف از طریق فروش نفت است که قیمت آن هنوز به حد بحرانی نرسیده و ... هنوز دغدغه اصلی بحران آب در کشور ایجاد نشده است - روزنامه دنیای اقتصاد donya-e-eqtesad.com/news/922771‎Cached3 سپتامبر 2015 ... شاید چون هنوز دغدغه بحران آب به خط قرمز نرسیده است. در خیلی از مناطق، وضعیت ... فراموش نکنیم که قنات چگونه شکل گرفت. ایرانیان همیشه انسان‌های ...